Ισχυρούς τριγμούς στο εγχώριο λιανεμπόριο τροφίμων προκαλεί πλέον η κατακόρυφη κάμψη της κατανάλωσης, η οποία σε ορισμένες κατηγορίες αγγίζει το 16% και ο «ανηλεής» πόλεμος τιμών και προσφορών.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ακόμη και μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ με εκτεταμένο δίκτυο καταστημάτων και σημαντική παρουσία σε ολόκληρη την επικράτεια της χώρας, αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες, καθώς αδυνατούν να αποπληρώσουν έγκαιρα τις υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές και να καταβάλουν τους μισθούς στους εργαζόμενούς τους.Ενδεικτικό της εκρηκτικής κατάστασης είναι πως ο αριθμός των ημερών που εισπράττονται πλέον οι απαιτήσεις των επιχειρήσεων από πελάτες έχει ξεπεράσει κατά πολύ τις 162 ημέρες (μέσος όρος) που ήταν το 2010 και 111 ημέρες το 2009, και φθάνει πλέον στις 270 ημέρες (9 μήνες)! Μάλιστα, το αμέσως προηγούμενο διάστημα κυκλοφόρησαν στα δημοσιογραφικά γραφεία φήμες πως και άλλη μεγάλη ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ, μετά την «Ατλάντικ» (η οποία πτώχευσε) κατέθεσε αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα, οι οποίες -προς το παρόν- διαψεύδονται.
Ωστόσο, οι πληροφορίες επιμένουν πως τουλάχιστον μία μεγάλη πανελλαδικής εμβέλειας αλυσίδα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, τα οποία γνωρίζει η αγορά, αλλά καταβάλλεται προσπάθεια να κρατηθούν χαμηλά οι τόνοι, μήπως και η όλη κατάσταση καταστεί διαχειρίσιμη.
Σε κάθε περίπτωση κυρίως οι μεγάλες προμηθευτικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις έχουν γίνει εξαιρετικά επιφυλακτικές με ορισμένες λιανεμπορικές αλυσίδες, αφού ήδη έχουν επωμιστεί «φέσια» από την περίπτωση της Ατλάντικ.
«Λουκέτα»
Πάντως, δεν είναι λίγοι εκείνοι που φοβούνται πως μετά τα νέα φορολογικά μέτρα (π.χ. την επιβολή του ειδικού τέλους στα ακίνητα) και κυρίως τις περικοπές σε μισθούς και συντάξεις η οικονομική ζωή του τόπου δεν θα αποφύγει νέα «ηχηρά» λουκέτα ανάλογα με αυτό της Ατλάντικ αλλά και νέες «αποχωρήσεις» από την χώρα, όπως της Aldi και της Fnac. Πληροφορίες αναφέρουν πως την ημέρα της ανακοίνωσης των παραπάνω μέτρων, μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ «είδε» τις πωλήσεις της να υποχωρούν κατά 13%. «Ο αντίκτυπος των μέτρων στην αγοραστική δύναμη και κυρίως στην ψυχολογία των καταναλωτών, θα έχει δυσμενείς επιπτώσεις στην κατανάλωση» αναφέρουν επαγγελματίες της αγοράς και προβλέπουν έναν εξαιρετικά δύσκολο χειμώνα.
Οι εταιρείες, επισημαίνουν οι ίδιοι, κινούνται στα όρια τους, με αρκετές να βρίσκονται ήδη στο «κόκκινο» και υποστηρίζουν ότι εάν δεν αλλάξει κάτι άμεσα δεν θα αποφύγουμε νέα λουκέτα». Θα πρέπει να σημειωθεί πάντως, πως στον αντίποδα υπάρχουν και αλυσίδες σούπερ μάρκετ με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς αύξησης πωλήσεων, οι οποίες συνεχίζουν να επενδύουν στην επέκταση των εργασιών τους.
Αναζητείται ρευστότητα
Η αποκατάσταση της ρευστότητας θεωρείται πως μπορεί να λύσει πολλά προβλήματα και παράλληλα να συμβάλει στην επανεκκίνηση της οικονομίας. Το υπουργείο Οικονομικών, σημειώνουν οικονομικοί αναλυτές, θα πρέπει να παρουσιάσει το συντομότερο δυνατόν το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που θα δίνει κίνητρα στους επιχειρηματίες να ξεπαγώσουν τα επενδυτικά τους σχέδια. «Ένα σταθερό φορολογικού συστήματος που θα ενισχύει τη διαφάνεια, θα καταργεί τη δαιδαλώδη γραφειοκρατία και θα ενθαρρύνει την ανάπτυξη επενδύσεων», σημειώνουν χαρακτηριστικά. Η ριζική αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος αποτελεί άλλωστε προτεραιότητα για το οικονομικό επιτελείο, το οποίο αναζητά τρόπους να τονώσει τα έσοδα.